Potrzebujesz programu GIMP (grafika) oraz zestawu programów autorstwa Alexa VE3NEA SSTV Tools (dźwięk). Jednym z nich jest SSTV Generator. To on posłuży do wygenerowania pliku dźwiękowego z obrazka. Pliki graficzne tworzone za pomocą programu GIMP mają mieć rozmiar 320×256 px i format 24-bit BMP (zakładam wykorzystanie moda Scottie 1 – inne mody w tabelce poniżej).

 

Przykładowe Popularne mody SSTV: Symbol Czas transmisji  [s] rozdzielczość px
Martin M1 114 320 x 256
M2 58 160 x 256
M3 57 320 x 128
M4 29 160 x 128
Scottie S1 110 320 x 256
S2 71 320 x 128
S3 55 320 x 128
S4 36 160 x 128
Robot 8 8 160 x 120
12 12 320 x 120
24 24 320 x 240
36 36 320 x 240
B/W Mode SC-1 8 8 128 x 128
SC-1 16 16 256 x 128
SC-1 32 32 256 x 256
PD120 (w takim formacie nadaje ISS) PD120 120 640 x 496

RECEPTA:

  1. Uruchamiasz program GIMP
  2. Tworzysz nowy plik o rozmiarach 320×256 px (założenie, że chcesz wykorzystać Scottie1)
  3. Klikasz okna → dodatkowe okna dialogowe → warstwy (po prawej zobaczysz narzędzie do warstw)
  4. Ustawiasz w odpowiednim miejscu kursor, z lewej strony klikasz ikonkę A, czyli umieszczanie tekstu na grafice
  5. Pojawia się okienko z nazwą czcionki, rozmiarem tekstu i wyborem koloru tekstu jak jest wybór – wybieraj
  6. Wpisujesz swój znak – zauważ, że po prawej pojawia się nowa warstwa
  7. Gdzieś np. w prawym górnym rogu klikasz i wpisujesz numer obrazka (żeby odbiorcy mogli wiedzieć ile jest obrazków do odbioru) – zauważ, że po prawej pojawia się nowa warstwa
  8. Warto warstwom nadać nazwę – klikasz po prawej na warstwę i nadajesz jej nazwę – nie jest to konieczne, ale wprowadza porządek
  9. Otwierasz zdjęcie, które ma być w tle – otworzy się w nowy oknie
  10. Zmieniasz rozmiar (o ile jest większy): 320×256 px lub nieco większy
  11. Kopiujesz obrazek (CTRL+C)
  12. Wracasz do przygotowanego wcześniej szablonu
  13. Wklejasz do szablonu (CTRL+V)
  14. Po prawej masz ikonkę nowej warstwy z adnotacją: „wklejona warstwa”
  15. Wybierasz „do nowej warstwy”
  16. Klikasz na warstwie i przenosisz ją nad warstwę „tło” – układ warstw pozwala na ich widoczność (coś zasłania lub nie coś innego)
  17. Klikasz plik → wyeksportuj jako → nadajesz nazwę z .bmp na końcu
  18. GIMP zapyta o zaawansowane zapisywanie – chcesz zaawansowanie
  19. Wybierasz 24 bity i klikasz „wyeksportuj”

Brawo masz gotowy obrazek! Teraz musisz z niego zrobić plik wav.

1. Uruchamiasz SSTV Signal Generator http://www.dxatlas.com/SstvTools/

2. Wybierasz format (np. Scottie1)

3. Wpisujesz swój znak ( w pole oznaczone FSK ID)

4. Wciskasz „Generate”

5. Od razu we wskazanym miejscu masz plik wav (program tworzy plik dźwiękowy błyskawicznie)

Masz gotowy plik muzyczny wav. Teraz należy przerobić go na mp3. Najłatwiej za pomocą programu Audacity, ale sposobów może być więcej. W programie tym możesz też połączyć wszystkie pliki w jeden pamiętając żeby utworzyć kilkusekundową przerwę pomiędzy dźwiękami.

Pliki mp3 wgrywasz  do karty SD, podpinasz antenę do nadajnika i wkładasz baterie. Projekt jest powtarzalny i wszystko powinno działać od pierwszego włączenia.

 

Szczegóły i szczególiki:

  • obrazek możesz przygotować w innym programie graficznym np w poczciwym Paint czy Inkscape,
  • obrazek na plik dźwiękowy możesz zamienić online! Zobacz pod adres: https://www.vr2woa.com/sstv/,

 

Programy:

Gimp: https://www.gimp.org/downloads/

Konfiguracja Sa828 https://www.nicerf.com/product_151_131.html

Narzędzia Alexa VE3NEA z pakietu SSTV Tools http://www.dxatlas.com/SstvTools/

Program Audacity https://www.audacityteam.org/download/

Python na służbie SSTV: https://github.com/dnet/pySSTV

To co wyżej, dla miłośników Linuxa: https://ourcodeworld.com/articles/read/955/how-to-create-slow-scan-television-transmissions-sstv-audio-files-with-python-in-ubuntu-18-04

Oraz w Linuxie wykorzystanie QSSTV https://ourcodeworld.com/articles/read/956/how-to-convert-decode-a-slow-scan-television-transmissions-sstv-audio-file-to-images-using-qsstv-in-ubuntu-18-04

Powodzenia.

Comments are closed.

Skip to content